Ook een AED heeft aandacht nodig

Laatst was ik op bezoek bij een klant om te kijken wat ik voor hen zou kunnen betekenen. Het bedrijf had de ehbo-koffers allemaal keurig voor elkaar, maar wil toch gebruik maken van mijn diensten, zodat zij hun tijd kunnen steken in waar zij goed in zijn. Voor de klant is het onderhoud van ehbo-koffers een (verplicht) tijdrovend klusje en die tijd kunnen ze wel beter gebruiken. Zoals gezegd waren de koffers in basis prima voor elkaar en heb ik in overleg met de klant wat aangepast en aangevuld volgens de laatste richtlijnen. Hier kunnen we verder mee!

Onderweg naar de koffie komen we toevallig langs de AED. Dit bedrijf heeft er gelukkig een! “Zal ik die ook gelijk controleren en in het onderhoud meenemen?” vroeg ik. “In het onderhoud meenemen is voor later misschien wel fijn, maar volgens mij doet hij het op dit moment prima. Het ding gaat piepen als er iets niet goed is.” zei de klant. Dat klopt inderdaad, maar de elektroden hebben een houdbaarheidsdatum en de accu heeft ook niet het eeuwige leven. Ik heb toen toch even snel het apparaat bekeken, en wat bleek: De elektroden hadden een houdbaarheidsdatum tot juni 2015 en de accu verviel de komende maand. Ik heb de accu weer terug gestopt in het apparaat en heb nog even de ‘handmatige accu-test’ gedaan. De letterlijke tekst van de AED was: ’Apparaat ok voor gebruik, vervang batterij direct.’ Het wil dus niet zeggen dat als er gen piepje of lampje te horen of zien is het ook allemaal goed is. Daar schrok de klant behoorlijk van want hij wil het graag allemaal goed voor elkaar hebben. Je moet er niet aan denken dat er iemand een hartstilstand krijgt en je AED weigert dienst. De AED heeft inmiddels een nieuwe accu en nieuwe elektroden en is weer helemaal up-to-date.

Deel uw mening